پارک سوار ، نیاز اساسی شهرها
با یکی از دوستان در مورد وجود تعداد زیاد تاکسیها در ایستگاههای بابل صحبت می کردیم و اتفاقا دوستم با مزاح به این نکته اشاره کرد که " تعداد عرضه ها از تعداد تقاضاها در سیستم حمل و نقل عمومی شهری بیشتر است و این وضعیت بسیار مطلوبی است!"... ولی این مطلوبیت گریبان گیر ترافیک شهر شد . بدین صورت بعلت نبود پارک سوار مناسب ، تاکسی ها در ساعتی از روز که مسافر ندارند صفهای نسبتا طولانی در کنار خیابان می بندند و این صفها گاها دو خط موازی کنار هم را تشکیل می دهند . یعنی خیابانهای نسبتا کم عرض شهری مثل بابل ، که حداکثر 3 باند (lane) دارند ، در محلهای نزدیک ایستگاهها عملا دو باند مسدود می شود (به علت صفهای تاکسی) و تردد اتومبیلها می بایست از یک باند انجام شود و این تنگه بوجود آمده باعث کند شدن روند جریان ترافیک می شود . بعلت اینکه کارها اصولی و مهندسی اجرا نمی شوند ، شهروندان باید این مشکلات را تحمل کنند و تنها راه درمان این بیماری ترافیکی در شهر احداث پارک سوار و جمع آوری ایستگاههای (مبدا ، مقصد) از کنار خیابان و انتقال آن به پارک سوار می باشد .
پارک سوار به طور خلاصه به مکانی گفته می شود که پارکینگ و ایستگاهها در کنار هم قرار گیرند و هدف از ساخت آنها این است که اگر شهروندان برای رسیدن به ایستگاههای حمل و نقل عمومی شهری ، از خودروی شخصی استفاده کرده اند ، در پارکینگ کنار ایستگاهها خودروی خود را پارک کنند و سپس برای ادامه سفر شهری خود از حمل و نقل عمومی استفاده کنند . هر چند احداث این مکان بطور همزمان کاری پر هزینه است ، لذا بصورت نوبتی می بایست این کار را انجام داد و طرح احداث اصولی این کار باید در طرح های بلند مدت مدیریت شهری گنجانده شود .
زیر پل کشوری بابل چه خبر است؟
یکی از اقدامات واقعا قابل تامل مدیریت شهری بابل ، تبدیل زیر پل شهید کشوری این شهر به پارکینگ و ایستگاههای تاکسی است! از آنجایی که پل شهید کشوری در ورودی این شهر قرار دارد ؛ و معمولا عرف رایج در مدیریت شهری ، نگاه ویژه به زیباسازی ورودی شهر است ، متاسفانه شاهدیم نگاه غیر کارشناسانه شهرداری بابل به این موضوع مشکلات شهر را بیشتر کرده است . نورپردازی بسیار ضعیف و با رنگهای نامناسب ، فضای سبز ضعیف زیر پل ، و از همه مهمتر ایجاد کاربری پارک سوار در زیر پل ، عملکرد ضعیف این دستگاه را نشان می دهد. اگرچه امروز شاهدیم وجود پل کشوری دردی از ترافیک این منطقه را درمان نکرد ، حاکی از مطالعات ضعیف مسئولین شهری در حل معضل ترافیک می باشد .
شهرداری ساری کارها را اصولی و با آینده نگری انجام دهد
احداث پارک سوار در مراکز متراکم تر ساری می بایست با دقت بیشتری انجام شود . میدان ساعت و میدان امام نیاز جدی به احداث پارک سوار دارند . از ویژگی های مثبت احداث پارک سوار ساماندهی و نظم بیشتر تاکسی ها می باشد و وجود مرکز نظارت تاکسیرانی در هر پارک سوار هم می تواند مانعی از نابسامانی و افزایش کرایه بی رویه برخی خطوط شهری (نظیر امام – شهرداری – فرهنگ) توسط رانندگان شود . انتقال ایستگاه تاکسی های برون شهری (ساری – بابل ، ساری – آمل و...) از میدان امام به ترمینال غرب واقع در انتهای بلوار پاسداران ، از شلوغی و تراکم منطقه کاسته و باعث بهبود سیستم حمل نقل می شود . روند رو به رشد و مثبت شهرداری ساری در چند ماه اخیر نشان دهنده عزم شهرداری در بهبود وضعیت شهر می باشد و امیدواریم این کارها بر مبنای اصول مهندسی و آینده نگری طراحی و اجرا شوند .
محمد اتقائی ۱۴/۱۲/۹۱
بازتاب در رسانه : بصیرآنلاین - مازنا - شمال پرس - تین نیوز (پایگاه خبری صنعت حمل و نقل)