در شهرهای بزرگ که مشکلات زیادی با شهروندان دست و پنجه نرم می کند ، لزوم ایجاد شهر مجازی و الکترونیکی بیشتر احساس می شود . همانطوری که شاهد هستیم روزانه تعداد زیادی از شهروندان با وسیله نقلیه تک سرنشین برای خرید ما یحتاج زندگی از یک سمت شهر به سمت دیگری از شهر می روند و این مسئله نه تنها هزینه هایی را برای شخص ( اقتصادی ، زمانی ، روانی و... ) ایجاب می کند ، بلکه هزینه هایی را برای عموم شهروندان تحمیل می کند . با توجه به ثابت بودن معابر شهری و افزایش روز افزون وسایل نقلیه ، در اکثر شهرها تعریض خیابانها که موجب بهبود سطح سرویس خیابانها می شود باید در دستور کار برنامه های مدیران شهری قرار داده شود ؛ ولی در موازات این عمل می بایست کارهایی انجام داد که با کاهش عبور وسایل نقلیه از معابر شهری ، سطح سرویس معابر افزایش یافته و رفاه و رضایت شهروندان تامین شود . در دنیایی که به عصر اینترنت و فنآوری اطلاعات شهرت یافته ، دیگر با استفاده از روشهای قدیمی و سنتی نمی توان به رفاه و پیشرفت مطلوب در شهرها دست یافت . از این رو بهبود سیستم حمل و نقل شهری در جهت ترغیب شهروندان از استفاده از آن و ایجاد شهر مجازی دو راهکاری است که می توان جلوی برخی از مشکلات شهر را گرفت .

ایجاد شهر مجازی

حال شهری مانند ساری را تصور کنید که دارای وب سایت فروشگاه اینترنتی جامع تحت مدیریت شهرداری باشد . شهرداری با فروشگاههایی که علاقه مندند با این بازار مجازی همکاری کنند ، قرارداد می بندد . سپس شهرداری ایستگاههایی در بیشتر نقاط شهر با نام ایستگاههای پیک ایجاد می کند . ایستگاههای پیک محل تجمع موتورهای پیک هستند تا پیک های مورد نیاز از نزدیک ترین ایستگاه به محل خرید ، به محل خرید رفته و کالا را تحویل گرفته و به مقصد می رساند . شهروندان با مراجعه به وبسایت خرید اینترنتی شهر مجازی ، کالا ها را انتخاب کرده و پس از پرداخت اینترنتی ، کالاها در کمترین زمان به منزل شهروند می رسد . شهرداری برای تشویق شهروندان می تواند هزینه حمل و نقل پیک را از شهروندان نگیرید که با یک برآورد کوچک متوجه می شویم که نه تنها شهرداری از این عمل ضرری نمی کند ، بلکه سود هم می برد . مهمترین پاسخ این اقدام قابل تعمیم ، کاهش ترددهای درون شهری می باشد که ترافیک به مقدار چشم گیری کاهش می یابد . هر چند این بازارهای مجازی توسط بخش خصوصی گاها راه اندازی شده ولی یک بازاری جامع مخصوص شهر و تحت مدیریت شهرداری که تضمین یک چنین نهادی پشت آن باشد ، شهروندان را بیشتر به استفاده از آن ترغیب می کند . استفاده از نرم افزارهای بروز و متخصصان فناوری اطلاعات در بهتر شدن چنین بازاری تاثیر زیادی دارد .   

نظم در سیستم حمل و نقل و سیستم پرداخت الکترونیکی

تشویق مردم به استفاده از حمل و نقل عمومی می بایست با فراهم کردن امکانات مناسب همراه باشد . برخی موارد مهمی که شهروندان را به استفاده از حمل و نقل عمومی ترغیب می کند عبارتند از : وسایل حمل و نقل بخوبی در دسترس باشند ، به موقع در مبدا باشد و به موقع به مقصد برسد ، هزینه مناسبی داشته و پرداخت هزینه براحتی صورت گیرد تا در نهایت رفاه و آسایش شهروندان تامین شود . حال این موارد را اگر در شهرهای استان بخصوص ساری مورد مطالعه قرار دهیم ، شاهدیم که برخی خواسته های شهروندان تامین نشده است . بطور مثال ایستگاههای اتوبوس ساری حالت نمادین دارند و اتوبوسها بجای اینکه فقط در ایستگاهها توقف کنند در اکثر موارد در جاهایی به غیر از ایستگاهها توقف می کنند . لازم است برای ایستگاههای اتوبوس زمان تعریف شود بطور مثال در ایستگاهها نوشته شود هر 15 دقیقه یک اتوبوس میرسد . اتوبوسها با برنامه ریزی درست و علمی ، میزان توقف های خود و سرعت خود را طوری کنترل کنند که به موقع در ایستگاهها حاضر شوند . موضوع مهمتر ، نحوه پرداخت کرایه است  ؛ با توجه به کمبود پول خرد ، اکثر مواقع شاهد درگیری لفظی بین مسافرین تاکسی و اتوبوس با راننده ها هستیم . چه خوب است در این زمینه از سیستم های الکترونیکی استفاده شود بطوری که این طرح سالها در شهرهای بزرگی چون اصفهان و تهران اجرایی شده و رضایت شهروندان را در پی داشته است .

تقویت وب سایتها ، حداقل بکارگیری فناوری است

همانطوری که اشاره شد در دنیای موسوم به فناوری اطلاعات ، دسترسی مردم به اینترنت افزایش یافته و این موضوع بهانه ی مناسبی برای ارتباط بین مردم و دستگاهها می باشد . متاسفانه در استان مازندران شاهد کم لطفی برخی مدیران نسبت روابط عمومی و عدم نظارت بر پایگاههای اطلاع رسانی هستیم . بدین صورت که هنوز برخی از فرمانداری های استان وب سایت ندارند و اوج فاجعه وب سایت فرمانداری شهرستان قائمشهر است که میزبانی آنرا وبلاگ میهن بلاگ انجام میدهد . یعنی عالی ترین دستگاه اجرایی شهرستان آنقدر بودجه ندارد که یک دامنه اختصاصی ثبت کند و میزبانی را اجاره کند؟!  یا کم توجهی مسئولین را به این امر نشان می دهد؟!

وبسایت فرمانداری قائمشهر !

 

با کمی دقت در وب سایتهای دستگاههای استان متوجه می شویم که عدم بکارگیری متخصصان حوزه آی تی ، باعث بروز نواقض در اکثر سایتها می شود . به امید آن روزی که مدیران از فنآوری اطلاعات برای مدیریت بهتر استفاده کنند و چه خوب است استاندار مازندران به مانند برخی استانداران دیگر از جمله استاندار تهران در خصوص بروز رسانی و توجه وب سایتهای دستگاههای اجرایی استان هشدار جدی بدهد تا دیگر شاهد کم کاری ها در زمینه اطلاع رسانی نباشیم .

محمد اتقائی ۱/۷/۹۱

بازتاب در رسانه : شمال پرس - بصیر آنلاین - مازنا - استان نیوز